Fransk, bureaukrati, konservatisme
Frankrig er et stort land med et kæmpe markedspotentiale. Der er en stor fokus på innovation og entreprenørskab, især indenfor life-science. Det er derfor ærgerligt, at velfungerende og ambitiøse danske virksomheder går glip at sådan en vækstmulighed, både mht. kunder eller samarbejdspartnere, hovedsagligt pga. ”kulturelle udfordringer”.
Min erfaring og mine samtaler med flere danske medicovirksomheder, fra start-ups til veletablerede multinationale selskaber, viser, at Frankrig betragtes som et vanskeligt marked. Et land som er svært at begribe i forretningsmæssig forstand.
De oftest nævnte bekymringer eller oplevede udfordringer er:
- Sproget: Franskmændene er ikke villige til at tale engelsk, og det er de færreste danskere som taler flydende fransk.
- Bureaukratiet: Der er mange indviklede administrative processer, som oven i købet skal gennemføres på fransk. Tilskudsreglerne for medicinskudstyr er et pragteksemplar herpå.
- Konservatismen: Det opleves ofte, at franskmændene har deres egen måde at gøre tingene på, er svære at overbevise om andre måder at lave forretning på og kan virke arrogante.
Når man konfronteres med disse vægtige kulturelle aspekter, kan man have svært ved at se en løsning for sig. Man kan ikke lære forretningsfolk i Frankrig at tale engelsk på en sådan måde, at de føler sig trygge i forretningssituationer, – i hvert fald ikke på kort sigt. Man kan heller ikke afskaffe bureaukrati eller udfordre de indviklede godkendelsesprocesser.
Af den grund har mange virksomheder valgt Frankrig fra i deres internationale strategi, og fokuserer på andre europæiske lande som ikke er ”så farlige”.
De kulturelle udfordringer kan løses!
Som den velkendte store genstand, som skal skæres i små bidder for at kunne fortæres, skal udfordringerne dog analyseres og deres bestanddele afkodes i hver enkelt tilfælde, for at kunne udarbejde løsningsmuligheder. Analysen og afkodningen, som skal komme et spadestik dybere end ”det er svært pga. kulturforskellen”, kræver en god forståelse af det pågældende faglige miljø, og af de nationale og virksomhedsrelaterede kulturforhold.
I langt de fleste tilfælde, er det et spørgsmål om at opbygge tillid og tryghed med henblik på at opnå et langvarigt og værdiskabende partnerskab.