Idéen bag MediFransk

Det jeg vil opnå med MediFransk er at hjælpe danske og franske virksomheder med at etablere et velfungerende samarbejde, selvom den kulturelle afstand kan virke uoverkommelig. Der kan være tale om kunde/leverandør forbindelser, datter- og moderselskaber, konsulenter, eller dialog/forhandling med opkøbskandidater. Fagligt kan det dreje sig om salg, marketing, indkøb, kvalitetsledelse, produkt- eller forretningsudvikling eller ledelse i bred forstand.

På grund af min franske baggrund har jeg især lagt mærke til situationer hvor Frankrig var involveret: En dansk salgschef som var ved at fornærme betydningsfulde franske key opinion ledere, en fransk organisation som mistede modet efter at være blevet opkøbt af en dansk virksomhed, en fransk leder som mistede respekten fra virksomhedens nyerhvervede danske afdeling efter blot fem minutters præsentationstale, eller noget så enkelt som en fransk kunde som af en uforståelig grund ikke ville betale ydelsen fra en dansk leverandør. Hovedårsagen til udfordringerne var oftest de kulturelle forskelle, og at den kløft der opstod, virkede uforståelig for de involverede parter. I disse tilfælde har jeg kunnet gøre en markant forskel ved at kombinere min brede forretningsmæssige erfaring, min forståelse af den danske kultur og min franske baggrund.

Frédéric Bernard

Hvor har jeg min erfaring fra

Jeg har over 20 års erfaring fra danske medicovirksomheder, i lederstillinger med international kontaktflade, og i funktioner som dækker stort set hele værdikæden, fra udvikling til salg og forbi produktion, marketing og kvalitet. I mit professionelle virke har jeg flere gange oplevet situationer, hvor samarbejdet mellem en dansk virksomhed og virksomhedens udenlandske samarbejdspartner ikke fungerede, selvom fagligheden eller viljen til at skabe resultater ikke manglede.

2014 – nu         

Bestyrelsesmedlem hos Confirm A/S

Bestyrelsesarbejde, strategiudvikling og -implementering.

Logo of Confirm

Confirm leverer automations- og valideringsløsninger til produktionsvirksomheder inden for pharma, medical devices og andre GxP-regulerede virksomheder.

2015 – 2019         

Forretningsudviklingschef hos Knudsen Plast A/S

Ansvar for projektsalg til produktionsmedicovirksomheder med behov for sprøjtestøbte emner til fremstilling af medicinsk udstyr.

Logo of Knudsen Plast

 

Underleverandør af sprøjtestøbte plastikkomponenter til produktionsvirksomheder af medicinsk udstyr

2012 – 2015          

Director for Global Marketing hos
Cooper Surgical Inc. / Origio

Samarbejde med 15 salgsdatterselskaber: Produktlanceringer og lifecycle management, KOL management og koordinering af internationale messer.

Fungerende Salgschef i virksomhedens franske datterselskab, i 6 måneder.

Logo of Origio / CooperSurgical

 

Produktion og markedsføring af produkter til in vitro fertilisering.

2009 – 2012         

Commercial Director for spin-off virksomheden SafeAir AG

Udvikling og international lancering af en ny produktportefølje i samarbejde med salgsdatterselskaber.

Business Unit Manager hos LiNA Medical ApS.

Strategiudvikling og -implementering.

Logo of SafeAir

 

Produktion og markedsføring af elektrokirurgiske håndtag med røgsugningsfunktion, samt tilhørende udstyr.

2006 – 2009         

Marketing Director hos Coloplast A/S, Kontinensdivisionen

Udover det ansvar der kommer med funktionen i sådan en virksomhed med over 20 datterselskaber, var det på det tidspunkt, at Coloplast opkøbte Mentor (USA) og Porgès (Frankrig) kontinensforretningerne.

Logo of Coloplast

 

Udvikling af produkter og serviceydelser, der gør livet lettere for mennesker med lidelser, indenfor kontinens-, stomi- og sårpleje.

2004 – 2006         

Senior R&D project manager hos Coloplast A/S, Stomidivisionen

Ledelse af produktudviklingsprojekter, “the Coloplast way”. Det vil sige med en høj grad af involvering af brugerne i behovsafdækningsfasen. I den forbindelse har jeg rejst en del til Frankrig – og andre lande – for at tale med patienter og sygeplejersker, og var bindeled til ingeniørerne på produktsiden.

2001 – 2004         

Quality Manager for Stomidivisionen hos Coloplast

Overordnet ansvar for kvalitetsledelse i divisionen, som inkluderede tre fabrikker i Danmark og én i Ungarn.

CE-mærkning af Divisionens klasse I produkter.

Kvalitetsaudit af Coloplast funktioner og dansk såvel som udenlandsk leverandører.

1999 – 2001         

Leder af kvalitetskontrollaboratoriet hos Coloplast

På klæberfabrikken i Espergærde.

1994 – 1996         

PhD forsker ved Claude Bernard universitet
(Lyon, Frankrig)

Min forskning i fysik blev udført i samarbejde med virksomheden Medinov, som fremstillede knogletilpassede hofte- og knæproteser.

Målet var at forbedre friktionsmodstand af de udsatte materialer, ved hjælp af implantering af nitrogen-ioner.

Logo of Université Claude Bernard Lyon 1

Universitet Claude Bernard er én af de tre offentlige universiteter i Lyon (Frankrig). Hoverfagene er naturvidenskab og lægevidenskab.

Lad os drøfte dit projekt eller dine forretningsmæssige udfordringer med franske samarbejdspartnere.

Jeg har en bred erfaring fra en række danske medicovirksomheder, og jeg finder løsningen på dine udfordringer ved at kombinere min erfaring med min kulturforståelse fra begge lande.